🧠 Sonda do podhoubí elektronické scény a její vliv na současnou společnost

12.06.2010

Upozornění: Tento článek vyjadřuje můj osobní názor, jenž je neustále ovlivňován medii, jakými je jednoznačně internet, v tištěné podobě časopisy, z nichž největší vliv má bezesporu Xmag, jediný domácí časopis zabývající se elektronickou kulturou a jeho přílohy ve formě DVD a CD. Nelze jistě opomenout ani "hudební éru" z dětství, či mládí strávené poslechem specializovaných rádiových pořadů nebo postupný nástup PC a internetu..


Intro


Jednou, bylo to někdy v zimě 2006 jsem se po cestě autobusem za zvuku mp3 přehrávače jednoho mladíka sedícího za mými zády poprvé hlouběji zamyslel nad situací kolem současné elektronické kultury. Nemusím asi připomínat co dnes zní z reklamních spotů, znělek pořadů, různých upoutávek, internetových rádií či mp3 přehrávačů mladých lidí. Stačí zpozornět a uslyšíte samy. Aniž si to mnohdy uvědomujeme elektronická hudba, její basy, zasněné plochy, kouzelné beaty a já nevím co ještě, dnes tepou skutečně při každém našem kroku. Po dlouhém a dost akčním techno období jsme se objevili v době dub stepu, drum and bassu, minimalu, autonomic soundu či všemožných forem breaků, triphopu, abstraktního hip hopu, future jazzu, ambientu či experimentální elektroniky nebo dokonce různých úžasných fúzí klasické hudby s elektronickou. V moderní hubě se dokonce dají často vystopovat klidně i nepatrné částečky folkloru ze všech možných koutů planety. Že by elektronická hudba vytvářela jakousi vizi současnosti, odrážela internetovou propojenost a zároveň hleděla někam do budoucnosti?


Obrovská vlna trance, či moderního nu-trance. Za současnou situaci na poli trance a jejích přidružených fúzí mohou z velké časti média a promotéři velkých akcí, jež v poslední době dovezli a stále dováží velké množství světových mega hvězd do největších hal v republice. Párty jako Transmission, Sensation White nebo časté návštěvy Tiesta a Paul Van Dyka, hovoří jasně, nemusím jistě připomínat, že na tyto skutečnosti má z velké části vliv obří reklama, která nás díky moderním technologiím (internet) obklopuje na každém kroku. Vraťme se však k podstatě o čem má tenhle článek přemítat a proč vlastně vznikl.. Má ještě elektronická hudba co nabídnout?


Drum and bass definice


Psát tady o historii tohoto stylu, který alespoň co se týče naši crew byl asi tím hlavním důvodem, který to všechno nastartoval do oficiální podoby s jakou vás posluchače a tanečníky provází Rebellions crew pátým rokem. Popisovat náš nejoblíbenější pohled na dnb by v podstatě bylo bezpředmětné a o to ani v tomhle zamyšlení nejde. Pojďme se na to podívat z trochu jiných pohledů a to hned několika. 

Jen stručně pro pořádek popíšu základní kořeny muziky založené na breakbeatových smyčkách ať už těch rovnějších, rychlejších, pomalejších, více či méně polámaných. Začátkem devadesátých let někoho napadlo vystřihnout bicí jedné funky kapely ze 70 let. Jmenovali se The Amen Brothers. Jejich už tehdy breakbeatové bicí bylo nasamplováno a poté z něj byla vytvořena smyčka. Ta se podstatně zrychlila a byla použita jako rytmická složka pro většinu jungle skladeb začátku 90.let, kdy nový taneční styl vznikal. Následný typicky rolující zvuk dostal přídomek amen break. Samotné povídání najdete v angličtině na youtube:

K historii kolem poloviny 90. let jen dodám, že se klade velký důraz na album Goldie – Timeless, které složil Dock Scott (Scott Mcllory) a Goldie vl. jménem Clifford Price. Hudební odborníci říkají, že změnilo tvář drum and bassu. 

Někdy si zkuste poslechnout postupy jungle rytmů, které vyšli před vydáním alba Timeless, jež vyšlo v roce 1995 a výtvory co vyšli až poté. Podle mého na onom prohlášení něco bude. Ale jde o to zaposlouchat se do tohoto díla, protože právě to i vám může dát jasnější odpověď. Jedno je však jisté drum and bass se v historickém hudebním kontextu projevil jako velmi pružný styl, schopný do sebe postupně vstřebávat obrovské množství hudebních stylů, vlivů a fúzí. Sami jistě víte kolik má podob, možná právě proto je tak oblíben a stále se drží v podvědomý mladých lidí, které už přestala bavit ta rockerská nabubřelost, skandály popových hvězd nebo na zcela opačné straně barikády tvrdost a strojová monotónnost techna. Za léta od svého postupného vzniku do sebe ladně vstřebal např. jazz, soul, funky, hip hop, ambient, techno, house, trance, dub, reggae, ska, hiphop, metal, rock, opomenuta nezůstala ani brazilská samba (brazilští velikáni DJ Patife či Marky & XRS) a další tzv. hudební folklor z různých koutů světa, jednoduše pojmenovaný jako world music. .Jak vidíte opravdu pestrá paleta vlivů. Možná právě proto drum and bass stále udivuje, překvapuje a obohacuje tolik posluchačů a tanečníku po celém světě.

Samotných subžánrů je mnoho. Já pro vás vybral jen ty základní a lehce rozpoznatelné i pro běžného posluchače. K tomu jsem pro ještě větší přehled doplnil název typického vydavatelství a taktéž malý seznam klasických umělců.


Název Subžánr berte s rezervou. Jde o názvy, které vymysleli především hudební publicisté a novináři pro lepší popsánínového zvuku, který vzniká neustále, dokonce bez přehánění, i při čtení těchto řádků. Pojem subžánr znikl snad především z důvodu, aby dnes a denně usnadňoval komunikaci v hudbě i obyčejným posluchačům – konzumentům - hudby, stejně jako lidem přímo spojených se scénou.


Existuje hodně subžánrů, v seznamu nabízím skupinu běžně prezentovaných jak v médiích, tak klubech, festivalech, rádiích a já nevím kde ještě a tím pádem i nejznámějších:


Liquid funk- měkčí tvorba ovlivněná funky nebo jazzy náladou, podobně jako u klasického disco house music často doplněný nejen samply zpěvu, ale i textem jaký najdeme i u klasické popové písničky, např. High Contrast, Logistics, London Elektricity (Hospital)


Deep – oproti liquid funku méně veselý naopak je více zadumaný a tajemný v překladu deep znamená hluboký, např. D.Bridge, Naibu, Triad, Alix Perez (Shogun, Fokuz, Critical)

Techstep- styl ovlivněný tvrdostí a úderností techna, např. C4C, Silent Witness, (Quarantine)

Neurofunk - v současné době stále hodně oblíbený, neurózami narvaný zvuk, např. Phace, Mayhem, Noisia (Subtitles)

Ragga jungle - styl za jehož vznikem stojí reggae, např. Shy FX (Digital Soundboy)

Intelligent- styl ovlivněný ambientní nadýchaností a a lehkostí, např. LTJ Bukem (Good Looking)

Breakcore - extrémně zlomený, rychlí a tvrdý, např. Limewax, SPL, Cooh (Freak Recordings)

Drumfunk - hodně vychází s původní formy polámané smyčky, avšak oproti předchozímu stylu není tak tvrdý, i když temnosti a tajemných ploch v něm najdete plno, např. Fanu, Paradox, Seba, Alaska) (Lightless)

Techy rovný technem hodně ovlivnění zvuk, např. Raiden (Off Key)

Autonomic sound – jistým způsobem vychází a je ovlivněn 80´s, ambientem a experimentální elektronikou, např. D.Bridge, Instra:Mental, ASC, Consequence

Pozn. Možná si říkáte, proč že se vlastně tak často skloňuje slovo funk. Mám pro to jediné vysvětlení, které však popisuje odstavec výše.


DJ´s & MC´s


Jak už tomu bylo v historii u mnoha stylů především elektronické hudby, i drum and bassu, dub stepu, breakbeatu atd. výrazně pomohl k jejich vzestupu do širšího povědomí lidí na celém světě fenomén prezentace zvaný dýdžejing. Jen pro stručné vysvětlení poslouží fakt, že už někdy v 60. letech 20. století ho začali "propagovat" lidé okolo tzv. "dub soundsystems". DJ jako osoba, jež se začal ztělesňovat do postavy, která publiku muže představovat v podstatě jakoukoli formu hudby, jakýmkoli možným způsobem prezentace (kreativita). V současnosti probíhá převážně prostřednictvím gramofonových desek, kompakt disků, nebo softwaru wav, mp3 a podobných formátů za pomocí mixážního pultu, naprostý fenoménem nebo revolucí, která stále nemá konce a stále narůstá je kombinace gramofonů/CD playerů a notebooku (Serato, Trakror Scratch či různého hardwaru, kdy jednotlivé fragmenty, skladby, nebo chcete-li tracky spojuje v příběh, který může v lepším případě těm zasvěceným něco sdělit, nebo dokonce člověka povznést mimo běžné chápaní reality v tom trošku horším případě dokáže DJ jen tak pobavit.

MC jako osoba, která má vyhecovat dav hodit pár gradujících hlášek, sdělit publiku určitou sociální zpověď to jsou asi ty nejvýznamnější úlohy, které MC má. MC je zkratka jež vznikla ze slovního spojení Master of Ceremony, tady něco jako pán obřadu. Později vznikl vymlouvavější název a to microphon checker, aneb ten co si "hlídá" mikrofon. MC sehrál a stále sehrává dost podstatnou roli. I když mnoho lidí co scénu sledují vědí, že dobrých MC je spíše méně a spousta DJ se jim pro jejich výkony vyhýbá. Často toho mají moc na jazyku jako kdyby chtěli "přetrumfnout" dýdžeje a tím ruší hudební produkci. V ČR se dokonce vyskytuje taková specialita neustále "žvatlat" tam cosi, co zní jako angličtina, což je kolikrát asi ten nejhorší případ. MC stejně jako DJ dnes už může být opravdu každý zdravý jedinec, aniž by na své práci dále pracoval, zabýval se tím co dělá a proč to vlastně dělá. Podle mého názoru to elektronickou scénu kazí a nepřitáhne jí to kvalitní posluchače (obecenstvo).


Domáci DnB scéna


Nastala doba, kdy se u nás krátké době koná nesmírné množství dnb akcí a hodně často se na plakátech objevují jména zahraničních hvězd různé kvality a velikosti. Přičemž kvalita je víceméně sporná a dalo by se o ní sáhodlouze polemizovat. Každému se totiž líbí něco jiného a každý je taky jinak hudebně ovlivněn, z čehož pak ta ona náročnost může vyplývat. S DJ´s se roztrhl pytel a jak to tak sleduji, při návštěvách dnb akcí, z dobrých DJ´s jak už deskami či kvalitou jejich práce se stává ohrožený druh. Umělecká stránka věci jde do pozadí a pomalu ale jistě ustupuje komerci. Vybrat si v dnešní době kvalitně obsazenou party dnes už není vůbec jednoduché. DJ´s, hudební producenti a následně i promotéři se v mnoha případech přizpůsobují trhu.

Zdaleka nejen dýdžejingem je živ trh. V domácím prostředí se začínají prosazovat mladí a nadějní skladatelé. Z těch co dosáhli zatím nejvyšších met zmíním: Brooklyn (Subtitles, Horizon), výrazný posun zaznamenal také Rido nebo talent Ultima C. Moravák Shade aka Gasmask71, začal vydávat na net labelech jako Black Hoe nebo Mindsaw a ostraváci No Money nebo Morebeat to rozjeli naplno a taky už vydávají na klasických vinylových deskách.


Zahraniční scéna aneb není hvězda jako hvězda


Zahraničním drtičem parketů se v srdcích klasicky zapálených fanoušků stává mladý a velice nadějný producent Break. Charlie Bierman, jak se tento mladý brit jmenujeje opravdovým talentem. Skládá jednu silnou skladbu za druhou a přesto se neopakuje, jak se stává mnoha producentům chrlícím tak velké množství materiálu. Zvládá tvořit různý "zvuk" pro všemožná světová vydavatelství. Málokdo ovládne dění na parketu i s tak malým množstvím zvukových ingrediencí a dosáhne takové energie jako právě tento mladík. Jmen, která však svůj zvuk pilují cestou, spíše než ohromit, tak upřímně ukázat světu, že tohle tu ještě nebylo, těch je dost, jen si ty pravé najít, cestičky jsou mnohdy klikaté a trnité. Výsledek však stojí zato. Zaručeně nejlepším mediem je internet weby umělců najdete na www.myspace.com či www.soundcloud.com, kde se nacházejí ukázky nové i starší tvorby. S nástupem nového tisíciletí se jako houby po dešti začaly objevovat hudební skladatelé s novým dosud neslyšeným zvukem. Tady nabízím seznam zrovna v současnosti těch opravdu nejznámějších, nejhranějších a mezi fanoušky nejoblíbenějších.


Vícečlenné projekty:

Noisia (Ne) , Black Sun Empire (Ne) , Mindscape (Hu) , Tactile (Hu) , Upbeats (New Zealand) , Pendulum (United Kingdom) , Concord Dawn (New Zealand) , State Of Mind (New Zealand) , Duo Infernale (De) , Sigma (UK) , Phace (De) , No Money (CZ) , Morebeat (CZ) , Cyantific (UK)


Jednotlivci

Break (UK) , Klute (UK) , High Contrast (UK) , Logistics (UK) , Silent Witness  , Sunchase (Ukraine) , Subwave (Russia) , Paul B (Russia) , Enei (Russia) , Nphonix (Russia) , Elektrosoul System (Russia) , Inside Info (UK) , Telemetrik (USA) , Mistabishi (UK) , B-complex (SK) , Chris. SU (HU) , SKC (HU) , Brooklyn (CZ) , Amit (UK) , Trei (New Zealand) , Dose (New Zealand) , Smote (SK) , B-Complex (SK)


Seznam berte pouze jako orientační, pokračovat by totiž mohl pěkně dlouho, ale zdržovat se tím by bylo plýtvání místem. Každý správně nadšený jedinec si jistě ony umělce najde sám :)


Kdybych podobný seznam tvořil před rokem 2000 asi by vypadal docela jinak. Dřívější nadvláda britské scény, jako by se příchodem nového milénia vytratila jak pára nad hrncem.


Dlouholeté stálice na poli drum and bassu z těch nejznámějších např.: Klute (label Commercial Suicide) nebo TeeBee label Subtitles), kteří již několik let vedou úspěšně svá vydavatelství na nichž nedávají prostor pouze své hudbě, ale nabízejí střechu nad hlavou spoustě nových tváří, a možná i díky tomu si stále drží svou pevnou pozici. Právě i díky známým a uznávaným ikonám vystrčily své zpočátku možná až stydlivé růžky nový umělci, kteří dokonce mnohdy vychází ze staré školy (té před velkým nástupem komerce) za níž můžeme právem považovat např. dvojku Ed Rush & Optical. Zapomenout nejde ani na pardály Bad Company, nebo legendární Kemal a Rob Data, kteří s vývojem dnb hnuly o pěkný kus dopředu. Mezi současné a nejznámější šťastlivce, kteří se očividně hlásí k odkazu dřívějších umělců patří například jména jako: Noisia, Black Sun Empire či Upbeats, kteří dokonce na Virusu vydali desku a hrdě se hlásí k odkazu zvuku, který vytvořil konkrétně Ed Rush s Opticalem.

Z výše uvedeného seznamu jmen, je zřetelně vidět, že ve východní Evropě nebo naopak i v Americe se toho děje více než dost. Když na stránkách Myspace nahlédnete na nové kousky z východní produkce, asi se nestačíte divit co lze ještě v drum and bassu podnikat. Kolaborace s technem či breakbeatem jakou představuje novým materiálem například ruský producent Nphonix nejsou žádnou výjimkou. Z druhé strany barikády pravidelně propaguje svou formu tajemně jemného zvuku ruský Elektrosoul System.

Situace se má asi takhle. Když máte to štěstí a najdete mezi dnb umělci nějaké zajímavé jméno, tak se vám začne díky propojení jednotlivých webových stránek otvírat zcela nový prostor plný spousty umělců a ještě zajímavější hudby, kterou lze v současnosti považovat za novou progresivní vlnu v oblasti drum and bassu.


Hardware vs. Software


Na to, že se od konce 90 let až po současnost objevilo tolik nových skladatelů má vliv neustálý a velmi rychlí rozvoj softwaru. Na nákladné hardware mašinky by měl jen málokdo. Software přiblížil umělecké možnosti vlastně každému, správně zapálenému kutilovy. Dávno jsou pryč doby, kdy uznávaní umělci skládali pouze v nákladných studiích, plných obrovských samplerů, modulátorů zvuku, velkého množství kláves a kdoví čeho ještě. Dnes mnoho takových mašinek skvěle suplují počítačové programy, jež mají v sobě generované zvuky u toho či onoho nástroje. Šetří tak nejen místo, studiem může být v podstatě dětský pokoj. Výsledná práce se pak dokončí (mastering) v odborném prostředí studia za dohledu vzdělané asistence a skladba se už může lisovat na vinyl.


Nástroje, živý muzikanti a koncerty


V dnešní době přeplněné syntetickými zvuky, které podobně jako v 80 letech v americkém Detroitu začínající techno scéna reagovala na velkoměstskou džungli a fázi vývoje lidstva, působí dnes i drum and bass. Stále však naštěstí nevymřela živelná hudební podání muzikantů. Scéna už nám v devadesátých letech nabídla snad první úspěšnou kapelu Reprezent pod vedením tehdejšího člena, jež si dodnes říká Roni Size. I když dnes už podle mě nemá zdaleka tak jako dříve co nabídnout, na jejich koncerty plné breakbeatů, dívčího zpěvu a rapera MC Dynamite, však leckdo s nadšením zavzpomíná. V nedávné době se však objevili následovníci. Jistě si je pamatujete z několika úspěšných záznamů. Ano řeč je o London Elektricity Live, kteří se svou sestavou objeli turné a zahráli si například i na britském obřím festivalu Glastonbury! Posledním významným záchvěvem je rok 2007 kdy rakušan D.Kay neváhal a vrhl se na natáčení svého prvního alba. Na desku, jež nese název Individual Soul si přizval živé muzikanty z Vídeňského filharmonického orchestru. Celá deska nabízí spoustu jazzových kořenů, a kvanta upřímné hudby a procítěné muziky, ze které je cítit opravdový cit pro věc, živelnost a jazzová inspirace. Jestli se i v tomto případě dočkáme živého podání alba na festivalech či turné, můžeme v současnosti jen hádat. Každopádně by to rozhodně stálo za to!


Nejde tady zdaleka jen o drum and bass


Situaci v jaké byl dřív drum and bass nebo breakbeat, zažívá v posledních měsících nebývalí rozmach undergroundový zvuk zatím spíše malých klubů zvaný dub step.


Útok zvaný dub step


Zvuk jež mohutněji nastoupil na britských ostrovech zhruba v roce 2006. Dodnes šplhá strmě vzhůru nahoru. Vychází z postupů dub music či reggae kultury a na britských ostrovech se zfúzoval převážně s UK garage a grime. Někdy mi tak trochu připadá, že je tu snad proto, aby zachytil dnešní společenský stav s jeho problémy a neduhy, které se nachází snad všude kolem nás. Možná aby pomohl uklidnit ne zrovna světlou situaci okolo zabředávání dnb a jiných příbuzných stylů do stereotypu, komerce a přemrštěné spojitosti s penězi a tedy snadným výdělkem? Možná sem se netrefil ani v jednom. Můj současný pohled je však takový: "Co už dnb nedokáže díky své komerční otupělosti, zvukové překombinovanosti, maximální zvukové přehnanosti, pokouší se dnešním mladým lidem suplovat dubstep. Stejně jako dříve v dnb, styl který do sebe dokázal a stále dokáže vstřebávat neskonalé množství žánrů, od hip-hopové myšlenky ulice, předělávek komerčního popu, industriálního pohledu techna, přes klasický dub či reggae až po vlivy world music. Zvuk ovlivněn Evropskou kulturou a jamajským reggae, jež cestou nabalí zvuky východních zemí přeletí Ameriku, aby byl v plné kráse zpátky. Možná právě díky všem těmto vlivům se nachází jeho magičnost. Další skutečností je, že v posledních několika měsících dokonce ovlivnil zvuk samotného drum and bassu! Na dup stepových vypalovačkách už totiž staví své remixy také dnb umělci. Za poslední 2 roky zaznamenal takový rozmach, že styl malých klubů začíná vytlačovat na velkých festivalech dokonce jiné styly, které tam dříve fungovaly na menších scénách. Situace letos zašla až tak daleko, že u nás na úspěšném festivalu hip hop kultury Hip Hop Kemp se letos objevila stage čistě na dva příbuzné styly jmenovitě grime a dub step. Zahrát a pobavit převážně na hip hop zaměřené obecenstvo přijeli dokonce jedni z otců tohoto stylu a to Benga & Coki z Britských ostrovů!

Jak vidíte, vliv tohoto hudebního odvětví narostl na hudební scéně dost podstatně a tak neuškodí pár zahraničních jmen, na které se zaměřte při hledání inspirace. Tak jako na začátku popularity drum and bassu i tady hledejte hlavní producenty převážně na britské scéně. Tam totiž údajně samotný zvuk dub stepu vznikl. Když budu chtít zmínit podstatná jména uslyšíte často o Digital Mysticz (Coki & Mala), Benga, Scream nebo Burial. Proč právě oni?Odpověď je zcela na místě, právě tyto osobnosti vytvářeli a stále vytváří nový zvuk, skládají ohromné porce muziky, propagují svoji muziku po celém světě a v neposlední řadě také založily první klubové noci plné hutných bas, temných beatů a uhrančivých sci-fi ploch. Netrvalo dlouho adub step mohutně atakoval zejména v poslední dekáděi zvuk drum and bassu. Umělci jako Amit a jeho album Never Ending které vydal Klute na dnb labelu Commercial Suicide jistě hovoří jasnou řečí! Dalším z mnoha typicky dnb umělců je i ruský Subwave nebo extrémní mladý "zvukodrtič" Limewax.

I naše domácí luhy a háje přinesly první producenty tohoto hudebního "podsvětí". Růžky vystrkují např. Liberecký ANS, pražáci Nailer, Priepus, Side9000, brněnský Ngomau nebo Matoa, jehož track Hullwatt v Anglii zabodoval tak, že mu ho dokonce vylisovali na vinyl. Všechny tyhle skutečnosti přináší jasný důkaz místního producentského rozkvětu, kvality produkce a s tím související první zahraniční úspěchy.


Žhavá současnost a blízká budoucnost


Kapitola by se taky dala nazvat: "Plno otazníků" :) Protože jak se budou tyto dnes velmi oblíbené styly a fúze dále rozvíjet závisí na mnoha okolnostech. U mnoha umělců už vlastně do budoucnosti koukáme a to díky fenoménu internet, jež vytvořil jedinečnou síť jíž využívají k tvorbě a k prezentaci umělci samotní, ale stejně tak slouží i obyčejným posluchačům a DJ´s, kterým nabízí často pohledy na zcela nové výtvory, které ještě nikde u nikoho nevyšli a nějaký ten pátek je budeme slýchávat jako skladby u nichž snad v tuhle chvíli nikdo neví kdo z vydavatelů po nich nadšeně šáhne a vydá je pod svoji značkou.


Shrnuto a podtrženo


Od dob Kraftwerk pro nás dnb nadšence bylo milníkem spíš už výše zmíněné album Timeless tedy od roku 1995 uplynulo 13 let a věřte mi, že se za tu dobu bezesporu i díky dalším hudebním klenotům této dekády, díky různým kapelám a projektům či fúzím elektronická hudba pěkně změnila, nebo chcete-li posunula. I když souhlasit se mnou nemusíte. Ovšem jestli jste dočetli až sem, počítám s tím, že se o elektroniku asi zajímáte. Je tedy zbytečné, abych to tu dále rozpitvával, protože vy svůj pohled jistě nějakou dobu máte..


Epilogue


A máme tu závěr. Jak je vidět, vliv soudobé elektronické scény na současnou společnost je tedy bezesporu obrovský. Stále naplno kromě drum and bassu útočí styly jako breakbeat, který si už u mnohých našel svou pevnou pozici. Nezmínit minimal jako fenomén současnosti jež se táhne snad všemi odvětvími umění by bylo hříchem stejně jako nabasovaný dub step Za poslední rok prošel nebývalým vývojem a rozkvětem. Ovlivněn stejně jako dříve např. Drum and bass velkým množstvím vlivů, které do sebe neustále vstřebává. Je hodně o emocích, přemýšlení nad současným stavem společnosti a jakýmsi postojem ke zvrácenosti soudobé civilizace. Počkejme si co všechno nám vzrušující hudba budoucnosti přinese.

autor: Czenda